Veel gestelde vragen

Heeft uw een vraag over de werking van de website of bent u op zoek naar informatie dan kunt u hier terecht.

Veel gestelde vragen

Hieronder vindt u antwoorden op enkele veelgestelde vragen. 

Staat uw vraag hier niet tussen? Controleer dan eerst of u wel bent ingelogd. Er verschijnen hier dan nog veel meer vagen en antwoorden. Staat uw vraag er dan nog niet, dan kunt u hier uw vraag stellen.

 


MenorahCONNECT

  • Leuk dat je je wilt aanmelden voor een CONNECTgroep.

    Aanmelden voor een groep kan via MenorahCONNECT in het programma “Connect & Vorming”.

    Weet je voor al voor welke groep je wilt aanmelden, dan kan je meteen naar het aanmeldformulier via de knop “Aanmelding voor CONNECTgroep”. Je kunt ook eerst het actuele aanbod van groepen bekijken.

    Liever direct naar het formulier? Klik dan hier.

  • De CONNECTgroepen zijn bedoeld om op ontspannen manier met elkaar het geloof te beleven. Maar het is ook een plek waar je elkaar beter kunt leren kennen, waar je levensgebeurtenissen kunt delen, waar je jezelf kunt zijn.

    Als je zelf een CONNECTgroep wilt starten, dan wordt in overleg met de teamleider van MenorahCONNECT vastgesteld of de groep voldoet aan de doelstelling. Ook wordt bepaald aan welk cluster (CONNECT & Beleef of CONNECT & Geloof) de groep wordt gekoppeld.

    Minimaal eenmaal per jaar wordt door de groepsleider en de teamleider getoetst of de groep nog bijdraagt aan de doelstelling.

Diensten

  • Ga op de homepage naar de agenda (onder ACTUEEL) in de menu-balk. Zoek in de agenda de dienst waarvoor je wilt reserveren. Open de dienst en bekijk de details. Als de reservering al is opengesteld op de dienst, dan vind je in de details van de dienst een tabel met mogelijkheden om plaatsen te reserveren.

    Kies de locatie en selecteer het aantal plaatsen wat je wilt reserveren.

    Tip: Als je login gegevens hebt, log dan eerst in. Daarmee gaat het reserveren een stuk eenvoudiger.

    Meer lezen? Bekijk de handleiding.

     

  • Er kunnen redenen zijn, waarom je na je reservering toch niet naar de dienst komt, dan is het belangrijk om je reservering te annuleren of wijzigen. Op die manier krijgen anderen de gelegenheid om de vrijgevallen plekken te reserveren.

    Onderaan de bevestigingsmail die je ontvangt na het reserveren, staat een link waarmee je de reservering kunt wijzigen. Klik op de link en vraag een toegangscode aan. De toegangscode ontvang je via mail.

    Meer lezen?  Ga naar hoofdstuk 6 in deze handleiding.
       

Lidmaatschap

  • Voor het aanvragen van lidmaatschap van Menorah heb je een persoonlijke login nodig voor het besloten gedeelte van de website. Dit besloten gedeelte heet "Mijn Gemeente"

    Heb je u nog geen persoonlijke login,  dan kan je deze aanvragen via de website. Ga daarvoor naar de homepage en klik daar in het menu op "  ". Op het inlogscherm zie je de uitnodiging om je te verbinden met Menorah. Je ontvangt dan op korte termijn je persoonlijke login.

    Heb je al een persoonlijke login voor "Mijn Menorah" dan vind je, na het inloggen, in de menubalk de menu optie Contact. Onder deze optie vind je dan het aanvraagformulier lidmaatschap. Ben je al lid dan is dit formulier overbodig geworden en niet zichtbaar.

    Lees hier meer over lidmaatschap.

Website

  • Ja, dan kan. Download de "Mijn Gemeente 2.0" app voor Android of iOS. Lees hier verder
  • Persoonlijke gegevens

  • Gebruik je persoonlijke logingegevens om in te loggen op "Mijn Menorah". Ga (navigeer) in het notificatie centrum (rechtsboven klik op je naam) en selecteer "Mijn gemeente". Klik op "Mijn profiel". Hiermee kom je op een overzicht met je gegevens en die van je gezin. Druk op de knop "Mijn Instellingen" (Tandwiel symbool "  " naast uw naam). Je komt nu op een omgeving (met verschillende pagina's) waar je jouw persoonlijke gegevens kunt controleren en aanpassen. 

    Ben je gezinsbeheerder dan kan je op je profielpagina gezinsleden toevoegen en verwijderen. Ben je gezinsbeheerder dan zie je op de profielpagina van één van je gezinsleden ook het hierboven getoonde Tandwiel symbool, waarmee je persoonlijke gegevens van je gezinslid kunt aanpassen. 

    Een snelle manier om je gegevens van gezinsleden te bewerken kan via de optie "Mijn gezin". Deze optie vind je ook in het notificatie centrum rechtsboven in het menu onder uw naam.

  • Het wachtwoord wat je van ons krijgt is meestal moeilijk te onthouden. Dit wachtwoord kan je zelf eenvoudig wijzigen.

    Gebruik je persoonlijke logingegevens om in te loggen op "Mijn Menorah". Klik rechtsboven op je naam, en in het menu wat wordt getoond, verschijnt de optie "Wachtwoord wijzigen" (Zie afbeelding nr 1). Gebruik je de "Mijn gemeente" - app op je smartphone, dan vind je deze optie onder het hamburger-icoon (Zie afbeelding nr 2).

     

     

  • Ben je je wachtwoord vergeten, maar weet nog wel je gebruikersnaam én het emailadres waarmee jij bij ons geregistreerd staat? Dan kan je zelf eenvoudig een nieuw wachtwoord aanvragen.

    Ga naar de website en klik in het menu op het   - symbool. Vul de ontbrekende gegevens in onder het kopje Wachtwoord vergeten? Na het verzenden van deze gegevens ontvang je via email dan automatisch een nieuw wachtwoord.

    LET OP:

    • Weet je je gebruikersnaam niet meer? Deze is in de meeste gevallen opgebouwd uit de initialen van al je voornamen, gevolgd door een punt, gevolgd door je achternaam. Bijvoorbeeld: Daniel Johannes van Vliet heeft gebruikersnaam dj.vliet
    • Als je al bij ons geregistreerd bent en/of je ontvangt emails van Menorah, gebruik dan nooit de optie "Verbind je met Menorah". Je bent namelijk al verbonden. Dit voorkomt dubbele registratie in de administratie

    Weet je je gebruikersnaam én/of het emailadres niet waarmee jij bij ons geregistreerd staat? Mail dan met Website beheer

  • Ja dat kan, maar voordat we dieper ingaan hoe dat kan, eerst even het volgende:


    De website is beveiligd met een login en wachtwoord. Dat is logisch want achter de login zijn veel persoonlijke gegevens te vinden van gemeenteleden. Voordat je toegang krijgt tot deze persoonlijke gegevens moeten we zeker weten dat jij "jij" bent.

    Daarom is het een risico om je wachtwoord automatisch op te slaan op je laptop, mobiel of tablet. Want stel je verliest je mobiel of hij wordt gestolen, dan kan een onrechtmatig persoon gemakkelijk inloggen en kennis nemen van persoonlijke gegevens.


    Het automatisch opslaan van je login en wachtwoord voor de website wordt daarom alleen toegestaan, indien je mobiel, laptop of tablet zelf als apparaat is beveiligd met een wachtwoord, pin-code of vingerscan.

    Het onthouden van de login en wachtwoord wordt niet door de website geregeld, maar door het operating system van je mobiel, tablet of laptop. Er is daarom niet één methode of uitleg. Je moet bij instellingen op je apparaat vertellen hoe het moet omgaan met login gegevens. Die instelling is dan niet specifiek voor onze website, maar voor alle sites die je bezoekt waarvoor een login en wachtwoord nodig is. 

    Voor de drie meest gangbare operating systemen geven we hier een URL met meer informatie over de instellingen:

    LET OP: deze URL's kunnen wijzigen. Werken ze niet? Google dan eens met de de volgende zoekwoorden: "wachtwoorden beheren".


    TIP: Overweeg om je wachtwoord te wijzigen in een gemakkelijk te onthouden versie. Bijvoorbeeld een versleutelde variant op je favoriete bijbelboek: J0h@nne5. Uitleg hoe je je wachtwoord wijzigt, vind je bij de betreffende vraag en antwoord op deze pagina


    Een oplossing in de vorm van een wachtwoord manager
    Voor mensen die hun wachtwoord niet kunnen onthouden bestaan er wachtwoord managers. Apple heeft bijvoorbeeld een zng. "sleutelhanger" waarin wachtwoord opgeslagen kunnen worden, maar waarmee wachtwoorden ook beheerd en gemaakt kunnen worden. De wachtwoorden die door dit systeem bedacht worden zijn nog ingewikkelder, en nog moeilijker te onthouden. Deze "sleutelhanger" kan gedeeld worden tussen verschillende Apple devices waardoor je overal makkelijk kunt inloggen.

    Voor Windows bestaan er ook diverse externe wachtwoord managers die je zou kunnen installeren. De Consumentenbond heeft onlangs een wachtwoord managers test uitgevoerd, wellicht is dat interessant om door te lezen.

    Er zijn ook webbrowsers die wachtwoorden kunnen onthouden. Chrome doet dit bijvoorbeeld, en kan het wachtwoord ook opslaan in de cloud zodat het gedeeld wordt op meerdere devices. In de Computer Totaal staat een artikel over het beheren van je wachtwoord in een browser.

    Nog een tip
    Sommige vragen wel eens of het wachtwoord niet eenvoudiger kan zodat ze in hun "Mijn Gemeente" omgeving hetzelfde wachtwoord kunnen gebruiken als op een andere site. Een tip die we altijd geven is om te zorgen dat je voor iedere website een compleet ander wachtwoord instelt.

    Stel dat een van die websites wordt gehackt en je wachtwoord wordt achterhaald. Dan kan die hacker niet op al je andere accounts komen. Dat is ook een van de redenen waarom de gebruikersnaam in kerkSPOT niet gelijk is aan het e-mail adres. Dit is bij de meeste websites het geval dus hebben we ervoor gekozen om dit bij kerkSPOT niet te doen.

    Samengevat
    Kies voor iedere site een uniek, ingewikkeld wachtwoord en sla het wachtwoord op in een manager als u geneigd bent deze snel te vergeten. We hopen dat we met dit artikel wat tips hebben kunnen geven als het aankomt op het vergeten van het wachtwoord. Mocht nu iemand het wachtwoord echt vergeten zijn, en geen wachtwoord manager achter de hand hebben, dan kunnen uw leden altijd de optie "Wachtwoord vergeten" gebruiken.

    Relevante informatie